مطالبی در این صفحه خواهید خواند به شما كمك خواهد كرد كه اطلاعات مفیدی در مورد عوامل مهمی كه در كاركرد مغز تأثیر دارندو باعث یادگیری بهتر می شوند ، بدست آورید و بازده مطالعه ی شما بیشتر شود

تاثیر تغذیه ی مفید بر مغز ویادگیری

مغزهر انسان حدود 1300 تا 1400 گرم وزن دارد یعنی در حدود دو درصد از وزن یك انسان بالغ را به خود اختصاص می دهد در حالی كه حدود 20 درصد انرژی بدن را مصرف می كند . خون مواد مغذی مثل گلوگز ، پروتئین ، عناصر شیمیایی و اكسیژن را در اختیار مغز قرار می دهد مغز به تنهایی روزانه 180 گرم گلوكز مصرف می كند (30 درصد كل گلوكزی كه بدن در روز مصرف می كند ) . مغز بدون گلوكز نمی تواند به طور م‍‍ؤ ثر فعالیت كند . اگر دانش آموزان بدانند كه انرژی مغزشان چگونه به دست می آید ، مواد مغذی و مفید برای بدن به خصوص مغز چه چیزهایی است و از تأثیر تغذیه بر مغز و سیستم یادگیری آشنا باشند با هوشمندی ( تفكر ) غذا می خورند و صرفاً به رفع گرسنگی توجه نمی كنند .

مواد غذایی مفید برای مغز و یادگیری عبارتند از : سبزیجات پر رنگ ، ماهی ، میوه جات تازه ، چهار مغز ( گردو ، فندق ، پسته و بادام خام ) .

دانش آموزانی كه از تأثیر تغذیه بر مغز و یادگیری آگاه باشند ، فرهنگ صبحانه خوردن را نهادینه می سازند و در زنگ های تفریح از مواد غذایی مفید استفاده می كنند .

تأثیر خواب بر مغز و یادگیری

انسان ها حدود یك سوم از اوقات زندگی خود را در حالت خواب به سر می برند . لسلی هارت (1997) چنین بیان داشته است كه در زمان خواب هیپوكامپ ( كه نقش اساسی در حافظه بلند مدت دارد ) یادگیری فرستاده شده از قشرمخ را كنترل می كند . پس می توانیم بگوییم مغز ما در زمانی كه خواب هستیم فعال است .

هورمون های مؤثری كه در طول شب در مغز ما ترشح می شوند به یادگیری ، حافظه ، سلامتی و نیز كاهش استرس ها و فشارهای روانی كمك می كنند . جالب است بدانیم ، غده ی هیپوفیز موجود در مغز در طول خواب هورمون های رشد و ترمیم بیشتری وارد جریان خون می كند تا به بازسازی و تنظیم سیستم ایمنی كمك كند . ترشح این هورمون ها در آغاز شب در حد اكثر میزان خود است .

خواب كافی برای ذخیره و پردازش اطلاعات ، تقویت سیستم ایمنی بدن ، كاهش استرس و فشار های روانی برای همه به خصوص دانش آموزان ضروری است . وقتی دانش آموزان از سیستم مغز خود آگاه شوند و از عوامل مؤثر بر آن اطلاع داشته باشند ، خودشان ساعات خواب خود را با حمایت والدین تنظیم خواهند كرد ، آگاهانه و هوشمندانه خواهند خوابید و از صرف انرژی بیش از حد والدین برای قانع كردن فرزندان برای رفتن به رختخواب جلوگیری خواهند كرد .  

 

منبع : مجلات رشد آموزش راهنمایی تحصیلی

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389    | توسط: مهدی قاضی زاده    |    |
نظرات()