تبلیغات
علوم مدرسه ی راهنمایی امام علی (ع) کرمان - کم خونی فقر آهن و روش های پیشگیری از آن

کم خونی فقر آهن و روش های پیشگیری از آن

 

آهن یک ماده ی معدنی مورد نیاز برای ادامه ی حیات است .آهن اساسی ترین ماده ی اولیه برای ساختن گلبول های قرمزخون می باشد . برای ساخته شدن گلبول های قرمز خون بدن به مواد مغذی مختلفی مثل آهن ، اسید فولیک ، ویتامین C و ویتامینB    و پروتئین نیاز دارد که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تأمین شود . نقش گلبول های قرمز خون انتقال اکسیژن به سلول های بدن است .

کمبود آهن چیست؟

چنانچه برای ساختن گلبول های قرمز خون ، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می کند ، سپس در صورت ادامه ی کمبود ذخایر آهن بدن کاهش می یابد و زمانی که کمبود آهن ادامه یابد ذخایر آهن بدن تخلیه می شود و کم خونی فقر آهن  بروز می کند .

 

آهن یک ماده ی معدنی مورد نیاز برای ادامه ی حیات است .آهن اساسی ترین ماده ی اولیه برای ساختن گلبول های قرمزخون می باشد . برای ساخته شدن گلبول های قرمز خون بدن به مواد مغذی مختلفی مثل آهن ، اسید فولیک ، ویتامین C و ویتامینB    و پروتئین نیاز دارد که باید از طریق رژیم غذایی روزانه تأمین شود . نقش گلبول های قرمز خون انتقال اکسیژن به سلول های بدن است .

کمبود آهن چیست؟

چنانچه برای ساختن گلبول های قرمز خون ، آهن به مقدار کافی در دسترس بدن نباشد ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می کند ، سپس در صورت ادامه ی کمبود ذخایر آهن بدن کاهش می یابد و زمانی که کمبود آهن ادامه یابد ذخایر آهن بدن تخلیه می شود و کم خونی فقر آهن  بروز می کند .

عوارض ناشی از کم خونی فقر آهن :

در کودکان 6 ماهه تا 9 ساله : اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم اعصاب  حرکتی ، اختلال در تکامل گفتاری ، کاهش قدرت یادگیری و افت تحصیلی ، تغییرات رفتاری (بی تفاوتی ، خستگی بدن و بی حسی ) ، کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت ها ، کاهش ضریب هوشی

در زنان باردار : ضعف وناتوانی بدن ، افزایش خطر مرگ و میر مادر هنگام زایمان ، افزایش خطر تولد نوزاد کم وزن و نارس و سقط جنین

در بزرگسالان : کاهش قدرت کاری و ظرفیت یادگیری ، خستگی زودرس

افراد در معرض خطر :

1- زنان سنین باروری به ویژه زنان باردار

2- شیرخوران وکودکان

3- نوجوانان به خصوص دختران در سنین بلوغ

راه های پیشگیری :

1- استفاده از مواد غذایی حاوی آهن در رژیم غذایی روزانه

2- استفاده از داروهای حاوی ترکیبات آهن

3- رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط جهت پیشگیری از ابتلا به آلودگی های انگلی .

مواد غذایی حاوی آهن :

گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، جگر ،سبزیجات( جعفری ، اسفناج و ......) وحبوبات ( عدس و لوبیا و... )

اشکال دارویی ترکیبات حاوی آهن :

1- قطره ی فروس سولفات              25میلیگرم در میلی لیتر

2- قرص فروس سولفات                 50 میلی گرم

3- شربت فروس سولفات                41میلی گرم در 5میلی لیتر

4- کپسول هماتنیک                       115میلیگرم

5- کپسول مولتی ویتامین مینرال حاوی 18 میلی گرم آهن

6- قطره ی مولتی ویتامین + آهن حاوی 10 میلی گرم آهن در هر میلی لیتر

مقدار مصرف :

1- زنان باردار روزی یک عدد قرص آهن از ماه پنجم بارداری تا سه ماه پس از زایمان

2- در دختران و نوجوانان یک عدد قرص آهن در هفته

3- در کودکان از 6ماهگی تا دو سالگی روزانه 10 تا 15 قطره

4- در سایر بیماران طبق تجویز پزشک

عوارض احتمالی دارو های حاوی آهن :

سیاه شدن مدفوع ( به علت وجود آهن جذب نشده که بی ضرر می باشد ) درد و کرامپ یا زخم و جراحت معده ، درد قفسه ی سینه یا گلو به خصوص هنگام بلع ، یبوست و تیره شدن ادرار ، اسهال ، سوزش سر دل ،تهوع و استفراغ

نکات قابل توصیه :

  • غذاهای تازه که حاوی ویتامین ث می باشند مانند سبزیجات برگ سبز ، فلفل سبز ، گوجه فرنگی ، میوه های تازه و بخصوص مرکبات باعث افزایش جذب آهن می شود لذا مصرف بیشتر این نوع غذاها همراه با غذاهای حاوی آهن ویا داروهای حاوی آهن باعث افزایش جذب و جلوگیری از کم خونی فقر آهن می شوند .
  • در صورت عدم ایجاد عوارض گوارشی داروهای حاوی آهن یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از غذا مصرف شود و در صورت ایجاد عوارض گوارشی همراه با غذا میل شود .
  • از نوشیدن چای و قهوه یک ساعت قبل  و دو ساعت پس از غذا خودداری شود .
  • هنگام استفاده از فراورده های مایع حاوی آهن جهت جلوگیری از لکه دار شدن دندان ها و پوشانیدن طعم دارو ، همراه با آب یا آب میوه  استفاده شود .
  • در برنامه ی غذایی خود از غلات و حبوبات جوانه زده استفاده کنید ،جوانه زدن غلات و حبوبات باعث افزایش جذب آهن به میزان تقریباً 2 برابر می شود .
  • در برنامه ی غذایی خود از انواع خشکبار مثل توت خشک ، برگه ی زردآلو ، انجیر خشک که نمونه ی خوبی از منابع آهن می باشد به عنوان میان وعده استفاده کنید .

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 11 آذر 1389    | توسط: مهدی قاضی زاده    |    |
نظرات() 
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 02:29 ب.ظ
An outstanding share! I have just forwarded this onto a co-worker who had been conducting a little research on this.

And he actually bought me dinner because I found it for him...

lol. So allow me to reword this.... Thank YOU for the meal!!
But yeah, thanks for spending some time to talk about this matter here on your
website.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر